Å bo et annet sted: Da jeg bodde i Canada

Det har falt snø i natt, og fra kjøkkenvinduet ser jeg har bare hvite hauger. Vi, de europeiske studentene, oppmunterer hverandre. Jeg har plutselig blitt snøekspert, Diane vet alt om støvler og Federico har bestemt seg for å gå hjem hver dag, og ikke ta metroen. Over varme kopper på Second Cup rett ved siden av campus diskuterer vi hvor langt man kan gå under bakken i Montreals undergrunnsby og er ikke redde for 30 blå. Mens vi var i Quebec City nærmet det seg visst 40 below. Vi er ikke redde, vi som henger på Second Cup. Vi ble selvsikre etter de første dagene med snø.

Jeg har blitt flytende i værspråket. Jeg vet forskjellen på wind chill og målt temp, jeg vet når skjerfet må surres rundt halsen fire ganger og når det holder med to. Jeg forteller røverhistorier fra felten, og hører på andres historier. Vi ler og sier at vi er kanadiere nå.

“The enemy of my enemy is my friend.” Jeg smiler til fremmede som haster forbi i snøstormen. Folk som faller blir hjulpet opp og klappet på skulderen. Vi står alene, men vi står sammen når Kong Vinter viser muskler down town. It’s not that bad, eh?

Kanadiere har ikke samme sans for dramatikk som sine naboer sør for grensa. De er et trofast folkeslag, disse kanadierne. Klare til å ordne opp, dag etter dag. Ingen klager, ingen er redde for å snø inne. Der det er spader og veisalt er det også håp.

Koppene våre er forlengst tomme, og det er på tide å gå hjem.  Jeg retter meg i ryggen, hever hodet og surrer skjerfet rundt halsen og er klar for kulden. Vi er ikke redde, vi som henger på Second Cup. Vi er alene, men vi står sammen. Vi som bor et annet sted.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

