Kjære Quebec City

Jeg skriver til deg for å takke for en flott lørdag. Det var litt kaldt, men det var verdt minusgradene å hilse på deg. Jeg ble litt forsinket, for bussen sto fast i trafikken i en time på vei til McGill. Jeg ville gjerne ha kommet til deg før, og du må vite at det ikke var min skyld.

Du var annerledes, Quebec (for vi kan vel være på fornavn?), enn jeg hadde tenkt meg. Montreal har spredt sine flotte bygg rundt, men du valgte å samle dem på toppen av åsen. Eller kanskje det var jeg som ikke så meg godt nok rundt da jeg var på besøk hos deg? For der Montreal danser rundt i åpne gater med lekne bygninger, sitter du på majestetisk der oppe og ser ned på fabrikkene og elven der isen ligger som et lokk. Og du vet at alt du ser er ditt.

Du er så rolig, du Quebec. På vinterfestivalen sang du så fint, og du lyste opp i mørket. Men alltid med en stille verdighet. Du har jo sett så mye vondt der festivalen foregikk. Du blødde og skrek, men ingen kom for å redde deg. Ingen hørte deg. Jeg har sett sletten du så mennene dine falle. Det var så stille der. Så vakkert. Ingen kom da du falt, Quebec, men du reiste deg. Du fant igjen verdigheten din, og du slo tilbake. Mange vil avfeie kampen du har kjempet i så mange år for frihet til å snakke på ditt eget språk, snakke på dine premisser, som unødvendig og arrogant. Men de kjenner deg ikke slik som jeg kjenner deg, kjære Quebec. Jeg vet at verden trenger unike steder med unike folk. Jeg vet at vi trenger flere stemmer. Den engelske delen av Canada kan ikke romme alt du har å si, Quebec.

Du er ikke bare alvorlig. Festivalen var en feiring av vinteren, en knytneve mot vinterens mørke og tunge følelser som vokser seg store i natten. Latter og klapping, lønnesirup og beverhaler, konsert og godt selskap. Du retter deg opp når mørket lister seg på tå inn byporten. Du hever skjoldet. Med den stille verdigheten du har greid å holde fast på.

Likevel blir jeg noen ganger litt oppgitt. Som når jeg spør etter hjelp på engelsk og får utålmodige svar tilbake. Men de var flinke på turistkontoret og ishotellet. Og jeg greier ikke å være sint på deg alt for lenge om gangen. Jeg puster meg opp, jeg kan bli sint, men så ser du på meg og smiler, og da må jeg også smile for du er så vakker i vintermørket.

Ishotellet var så vakkert. Vi måtte reise litt for å komme dit, men det var verdt det. Alt du har å by på, Quebec! Jeg visste ikke at man kunne gjøre så mye vakkert med is. Hotellet besto av kunsverk, rett og slett. Takk for at du delte det med meg.

Jeg tok av meg hatten for deg, min kjære Quebec, før jeg forsvant i mørke. Jeg kjente nesten ikke igjen min egen by etter jeg var hos deg. Det tok en stund før jeg kjente igjen Rue  St. Catherine og Rue Sherbrooke. Så danset Montreal for meg, og jeg kjente at jeg var tilbake.

Jeg sier ikke farvel lenger. Jeg får det ikke til. Jeg har sluttet å tro at man kan gjøre det; sette streker og snu ryggen til. Sluttet å tenke at man kan late som andre ikke finnes, stenge de ute eller glemme. Og jeg har oppdaget at det er en styrke å ikke greie det. Jeg er ikke beinhard og kald. Not hardcore. De er med, de jeg ikke lenger kan eller vil snakke med. De er minner fra en annen tid, som jeg ikke vil miste selv om det betyr å sørge og gråte, reise seg opp og gå videre og vite at de alltid vil være der. De som gikk. De jeg gikk fra. Kjære Quebec, jeg vet ikke om jeg kommer tilbake. Men jeg kommer ikke til å glemme deg. Jeg kommer til å se på bilder og smile, tenke på deg og le. Jeg er så glad for at jeg fikk møte deg, selv om det bare var for en liten stund.

Au revoir, my love!

Dette innlegget ble publisert i Da jeg var utveksling (2010-2011), Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Kjære Quebec City

  1. Tilbaketråkk: Canada (del 1) | Erinaceus europaeus

Legg igjen en kommentar

