Kjærlighetsdiktet

Mitt fineste kjærlighetsdikt får ingen. Det er Frank O’Hara som har skrevet det, og jeg ser for meg at han skrev det på en sliten bar i New York. Having a Coke with You. Så enkelt, og så har det etset seg til sjelen min.  Jeg leste det for første gang som 17-åring og tenkte at det vil jeg ikke gi til noen. Det beskrev absolutt kjærlighet til en tenåring som ikke visste helt hvordan det skulle bli å være voksen. Jeg skrev det ned i skrivebøkene mine, hengte det på veggen i glass og ramme, fordi jeg ikke trengte kunst på hybelvegger når det fineste diktet jeg visste hang der.  

Mitt fineste kjærlighetsdikt tør jeg nesten ikke snakke om. Det handler om å se på kunst i New York og fortelleren er ikke imponert. Det fineste han vet, for jeg tror det er en han, er å drikke cola sammen med kjæresten. Så enkelt kan noe vakkert være. Jeg lengtet etter mannen i diktet, som hadde reist rundt i hele verden, men det vakreste han hadde sett, det skulle være meg. Langt bort fra New York fant jeg deg. Ingen av oss vet helt hvordan vi ble venner, men plutselig hadde vi snakket sammen i flere timer og vi har aldri sluttet å snakke. Jeg fant deg, men du hadde ei annen allerede. Jeg tør ikke snakke om diktet foran deg, for tenk hvis du tar det fra meg og gir det til noen andre? Tenk hvis jeg gir det til deg fordi du trengte noe å skrive på kortet til kjæresten din, men så betyr det ikke det ikke det samme for dere. For du har jo aldri reist til verdens ende ikke latt deg imponere fordi det blekner i forhold til hvordan håret hennes blir når solen skinner på det. Du har bare reist til Oslo og der fant dere hverandre helt tilfeldig og snublet dere inn i et forhold. Kranglet dere igjennom vinteren og forhandlet dere forbi april. Dere trenger ikke mitt fineste kjærlighetsdikt. Dere trenger ikke en gang hverandre.

Jeg tenkte på mitt fineste kjærlighetsdikt da jeg gikk til Central Park for noen år siden. Da klokken slo fire, tenkte jeg på verset der han snakker om det varme lyset som treffer trærne i byen om ettermiddagen. Og jeg tenkte at når jeg møter deg, skal jeg fortelle om den polske rytteren Marino Marini malte. Om Leonardos tegninger og hvordan de pleide å imponere meg, men når jeg ser på deg, så synes jeg ikke at den verdensberømte kunsten ikke er vakker lenger. Ikke like vakkert som deg. Akkurat slik som i diktet som henger fast i sjela mi. Og du skal vite akkurat hva jeg mente fordi du har tenkt det selv. Sett på meg og tenkt at du ikke trenger å reise til USA når du kan ta banen opp til leiligheten min. Men når jeg ser på deg, du som vil ha et dikt til bursdagskortet til kjæresten din fordi du håper at det vil fikse noe, noe som er ødelagt i dere begge, da håper jeg at jeg ikke gir det til deg. Jeg vil at du skal finne ei som ikke trenger at du fikser henne. For alt i deg er så vakkert at det gjør vondt i hjertet mitt når andre sier at det er stygt. Ødelagt. Det gjør vondt langt inn i sjelen min å se på at hun ødelegger det. At dere ødelegger hverandre fordi ingen av dere tør å gå. 

Jeg leser mitt fineste kjærlighetsdikt når du skriker til henne at du håper at hun dør.  Jeg hvisker siste vers når du angrer og hun gråter og det sterke lyset treffer håret hennes. Jeg trekker fra gardinene i leiligheten min og står der, så du skal se at jeg venter. Jeg håper at når du går hjem etter at hun ble streng i ansiktet og sa at dette går ikke, jeg orker ikke mer, så ser du opp mot vinduet. Og jeg skal lese mitt fineste kjærlighetsdikt for deg, det jeg nesten ikke tør å dele eller snakke om, for å hviske det til deg er vakrere enn New York i varmt sollys og ridderen Marino Marini malte.

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

