Et piggsvins leseliste

I bokbloggeby har det rast en debatt om bokbloggere som er kjøpt og betalt av forlag, og hvordan de ukritisk anbefaler bøker. Noe av det som har blitt kritisert er bokbloggere som skriver om bøker de gleder seg til. Heldigvis er ikke dette en bokblogg, så da skriver jeg som jeg vil. Og så har jeg lyst til å sette opp en liste for meg selv for hva jeg har lyst til å lese når jeg ikke leser fag (for skal jeg bare lese om en ting helt frem til mai kommer jeg til å bli sprø).

This Is How You Lose Her av Junot Díaz. Mest på grunn av tittelen, litt fordi den er nominert til National Book Award.

Beijing Coma av Ma Jian. Jeg begynte på den da jeg 19, prøvde igjen et år senere og glemte igjen i fjor. Men nå dere, nå skal det leses.

One Hundred Years of Solitude av Gabriel García Márquez. Tiden er kommet for å lese denne. Utsetter jeg det mer nå,  kan jeg miste all min litterære kred.

Peer Gynt av Ibsen. Her har jeg lest biter og vet jo mye av stykket, så jeg gleder meg til å få det sammenhengende.

Model Home av Eric Puchner. Jeg leste om den om den på en annen blogg i fjor, så nå er det på tide å få lest den.

My Thirteenth Winter: A Memoir av Samantha Abeel. Dyskalkuli er også kalt «lærevansken skolen glemte». Da jeg selv fikk diagnosen, flommet internett over av historier om å ikke fikse livet på grunn av lærevansken, og det kunne ta motet fra en stakkar. 15-årige meg logget ut av internett, og siden har jeg bestemt meg for å fikse livet mitt så godt jeg kan, på tross av lærevansken min (selv om jeg og dyskalkulien fortsatt krangler av og til). 8 år senere er jeg klar for å lese om andre igjen, og jeg ser frem til å høre noen andres historier.

Hvordan ser din bokvinter ut?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Et piggsvins leseliste

  1. T sier:

    Jeg synes dyskalkuli er spennende. Skulle gjerne likt å vite mer om dine opplevelser av diagnosen og hvordan det har påvirket deg. Selve diagnosen er såklart like lite spennende som andre diagnoser. («har du kreft? Neimen, så spennende» <– ikke sånn). Men det er en annen historie.

    Jeg har lastet ned mange av de bøkene jeg ønsker å lese som ebok (gratis), men regner ikke med å lese de skikkelig før jeg har et håndfast eksemplar. Er generelt dårlig til å planlegge lesing, men alt jeg ikke har lest av Oscar Wilde er høyt oppe på listen.

    • piggsvin sier:

      Hvilke sider synes du er spennende? Jeg synes i hvert fall at det har vært litt gøy å lære mer om hvordan hjernen min fungerer, siden jeg ofte oppdager at jeg må gå litt andre veier enn andre. Og selv om jeg gjerne skulle vært det foruten, tror jeg det har lært meg mye når det gjelder hvordan jeg lærer best, også i andre fag. Og så har det lært meg å være tålmodig med andre som strever, siden jeg trenger at andre er tålmodige med meg.

      Jeg er litt skeptisk til ebøker, men det er nok mest fordi jeg ikke har prøvd det selv. Jeg må innrømme at jeg ikke har lest så mye av Wilde bortsett fra Dorian Grey. Noen tips til andre bøker av ham?

      • T sier:

        Jeg synes formidling av realfag er veldig spennende, og hvordan dyskalkuli kan være et hinder for å forstå konseptene, men også være litt nedbrytende på motivasjon, mestringsfølelse og kanskje også psyke. Men dette er noe jeg kan veldig lite om, så det kan være at jeg tar helt feil.

        Jeg likte godt granateplehuset, ellers er jeg mest glad i biter av det han skriver, kanskje fordi jeg ikke er så flink til å lese mye lengre, slik at det blir litt oppstykket og treigt.

Legg igjen en kommentar

