I’m Dreaming of a White Christmas: En ateists guide til julesanger

Jeg gleder meg til jul. Det måtte en korkonsert og et julebord til, men jeg kom i julestemning i år også. For å holde på den gode julefølelsen selv etter en dag på Oslo City, hører jeg på julemusikk mer eller mindre konstant. Men hva hører aetist på? Hva hører man på når man ikke tror Gud og ikke vil høre sanger om det? Under følger noen favoritter, fra meg til alle dere som trenger noe fint å høre på etter en lang dag på gavejakt:

En skulle vøri fire år i romjul’n/da julelysa brente dagen lang/og væla var et hus med fire vegger/der saligheta var et bæssmorfang.

Etter at jeg flyttet hjemmefra, skjønte jeg plutselig hva alle synger om. Man tror at å reise hjem før jul er slitsomt, fordi det er så mange som balanserer julegaver og trøtte barn og har like kort lunte som det er dager igjen til jul. Min erfaring er at folk er snillere på toget eller flyet hjem. Vi skal jo alle hjem til noe fint, så da har vi mer å gå på, vi som reiser i desember.

Jeg er ikke den eneste som sliter litt med å finne ut av julen. Jack og jeg, vi skjønner begge at jula kan være litt vanskelig å forstå.

Ikke så vanlig her i Norge, kanskje, men fin for det. Her får du også karaokeversjonen.

Jeg er stor fan av snø, og det blir ikke jul uten. Det er ganger jeg drømmer om å være i varmere strøk om jula, men det ville ikke blitt det samme.

Har du noen julefavorittsanger?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til I’m Dreaming of a White Christmas: En ateists guide til julesanger

  1. T sier:

    Rudolf the red nosed reindeer, ray charles, det er årets favoritt for min del. Men jeg har ikke begynt å høre på de fine enda, hører på de som er litt sånn jeg vil danse til. Holder humøret oppe, liksom.

Legg igjen en kommentar

