Tyve tolv sett gjennom Facebook

Slutten av desember er høysesong for oppsummeringer. Jeg husker ikke lenger når jeg leste hva. Siden jeg ikke skriver dagbok husker jeg heller ikke helt hva jeg har gjort og følt da. Facebook, derimot, tar vare på alt. Her er et utvalg fra 2012:

Januar:
Evig optimist: «Hey 2012, I like you already!»

Nytt år, ny klipp: «Kjære 10-årige meg, husker du da du lot panneluggen vokse og sverget at du ikke skulle ha det igjen, noensinne? Fordi bare småunger har det? Vel, jeg må nok skuffe deg, lille venn. Jeg kan derimot glede deg med at den er litt kulere enn den du hadde. Og takk for at du bruker sykkelhjem, for om ett år kommer du til å falle ganske stygt med hodet først. Ta vare på deg selv.»

Februar:

Åh, livet på hybel: «er vannløs, men ikke motløs.» Og den mer melankolske: «I’m no longer bothered by the fact that there is no plumber in Oslo who can fix the pipes in my kitchen. Why? Because I only get five minutes of hot water every day before the sink or shower makes a strange sound. And that sound, people, is the sound of the universe laughing at me.»

Mars:

En gang SUer, alltid SUer (8. mars-utgaven): «I dag har jeg mye å feire: at jeg ikke er noens eiendom, at jeg kan ta høyere utdannelse, at jeg kan stemme og bli valgt og at jeg kan jobbe selv om jeg bestemmer meg for få barn. Men mest av alt roper jeg høyt hurra for kvinner overalt i verden som står opp for seg selv, for hverandre og skaper en bedre og mer rettferdig verden!»

Piggsvinet irriterer seg over FrP: «SSB kan opplyse om at det kommer til å bli mer innvandring fra land som USA, Canada, New Zealand og Australia i fremtiden. FrP er, i følge Dagbladet, meget bekymret, men er som vanlig litt vage på hvorfor.»

Engelsk og nynorsk, altså, like vanskelig begge deler: «Leste nettopp ordet «hugs» på engelsk, og da ble det «klem demokratiet». Gir man demokratiet en klem ved å stemme?»

April:

Piggsvinet flytter fra hybelen der ingenting fungerte i februar: «Ting jeg først skjønner når jeg er midt i en flytteprosess: jeg har for mange bøker, for mange kopper og en kjøkkenvekt jeg aldri bruker. Pluss et fleeceteppe og et ekstra sengeteppe som har fulgt meg siden min tid i Skottegaten, som jeg aldri greier å kvitte meg med.»

Jeg skal aldri mer være 14. Det er fint å tenke på: «Etter en lang t-banetur i ei vogn full av tenåringer tenker jeg at selv om det er stress med regninger og holde styr på om jeg har nok rene klær helt selv, så er det ganske stas å være voksen likevel.»

Eksamensmusikk: «Metodeoppgavespilleliste på Spotify inkluderer: «Ett fel närmare rätt» (Den Svenska Björnstammen), «Tonight’s the Kind of Night» (Noah and the Whale) og «Lost in My Mind» (The Head and the Heart). Blir en fin uke»

Mai:

«‘Jeg tror på noe stort, at vi alle er små, og derfor trenger hverandre’. God 1.mai!»

Mer eksamensmusikk: «Noen ganger er visst sentimental country det eneste som hjelper mot eksamensnerver.»

Juni:

Grønn var min barndoms dal: «Jeg er så gammel at bøkene jeg leste som barn nå markedsføres som «retro». Så er da også «Lisen får ikke sove» tidløs.»

Juli:

Piggsvinet mimrer: «Oh, scrapbooking. The arts and crafts store was full of pink flower-stickers and ribbons, but I prefer using my own artsy pictures of asphalt in Toronto, street signs in Winnipeg and my random selection of postcards from my time in Canada.»

August:

Jeg kan også opplyse om at du aldri får bruk for ex.phil noensinne igjen: «Kjære deg ved siden av meg i kantina som planlegger å drikke cola til frokost fremover «fordi det inneholder koffein»: Det er bare å komme seg på kaffekjøret først som sist. Og forelesninger er verken så skumle eller spennende som du kanskje ser for deg. Velkommen til UiO!»

September:

Barn er da søte: «Overheard @ Akershus festning: Barnehageonkel står sammen med flere barn ved fiskedammen. Barnehageonkel: «Se på fiskene. De kommer fra Japan.» Barnehagebarn: «Nei, de kommer fra lava!»»

Løsningen på kjedelig pensum er å lese forordet: «Det aller beste med å lese fag er å lese forordet, der ellers tilbakeholdende akademikere kommer med storslåtte kjærlighetserklæringer til tålmodige ektefeller og forsømte barn. Jeg blir jo helt rørt.»

Oktober:

Krig og fred og sånn: «Peacekeeping summarized in one sentence: «Peacekeeping is not a job for soldiers – but only soldiers can do it»»

Jeg synser om fredsprisen: «Riktig pris på feil tidspunkt. Se, de ti studiepoengene mine i War, Peace and the Nobel Peace Prize var ikke helt bortkastet.»

November:

Politikk og tortur og sånn: «Høstens torturfag om hvorfor man ikke skal torturere: «It hurts like hell» (Langbein 2006). Ser du? Nesten fem år med høyere utdannelse har ikke vært bortkastet når jeg kan slå i bordet med slike argumenter.»

November var i år lengre enn i fjor: «‘November always seemed to me the Norway of the year.’- Emily Dickinson. Can’t wait for December to start»

Desember:

Er ikke sunt å bo alene: «De siste dagene har jeg vært overbevist om at elektrikeren tok sebrasmykket mitt da han fikset ovnen på badet mitt. Det viste seg at det lå trygt under noen blader på pulten. Paranoia er den beste noia’n.»

Bare litt bitter: «Jeg hadde også lyst til å skrive på facebook at jeg har ferie, men så kom jeg på at jeg er masterstudent, og ikke får ferie før i mai (håper jeg).»

Hva med deg? Har du noen gullkorn fra 2012?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

