Da jeg talte Michelet midt i mot

Jeg har syslet litt anmeldelser på bokmerker.org. og det har vært gøy å lese og skrive, og å bli lest. Det har vært aller morsomst de gangene jeg likte romanene, de det virkelig svingte av. Men så har det vært to, og spesielt en, jeg ikke likte. Da var det ikke så gøy mer.

Da det gikk opp for meg at jeg virkelig og lidenskapelig hatet En sjøens helt, skrev jeg en ganske krass anmeldelse. For selv om jeg mener at det ikke er en menneskerett å skrive, var det litt vanskelig å være en av få som ikke skjønte greia. Jeg ville ikke være en bokblogger som uten forbehold elsker alt forlagene sender vår vei.

Så jeg skrev og hatet og fant frem sitatene jeg best synes illustrerte at jeg mente at boka ikke var noe særlig. Så trykket jeg på publiser, og holdt pusten. Kom Jon til å lese det? Kom forlaget hans til å lese det? Så kom tvilen. Hadde jeg vært for krass? Var det jeg som var dum og ikke skjønte hvor genialt romanen var?

Jeg sov kjempedårlig den natta. Jeg lå oppe og tenkte at nå, nå kom alle til å hate meg. Hvem trodde jeg at jeg var? Lille frøken statsviter visste vel ingenting? Nå, tenkte jeg, nå kom forlaget hans til å klikke i vinkel.

Jeg turde ikke å åpne e-posten min dagen etter. Men, som du sikkert har gjettet, kom det ingen sinte e-poster fra forfatteren eller forlaget. Verden hadde ikke brydd seg stort om min  samvittighetskrise. Noen av vennene mine synes anmeldelsen var kul, men bortsett fra det hadde hele verden fortsatt med sitt.

Hvis Michelet tilfeldigvis snublet over anmeldelsen min, håper jeg at han ikke ble sint. Eller lei seg. Romanen hans var ikke noe for meg. Jeg mener at det viktig at flere stemmer slipper til når vi skal snakke om litteratur. Man blir bedre til å lese når man må begrunne hvorfor det ikke svingte av romanen man leste. Selv om man ikke sover lite godt neste natt.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

