Den skal tidlig krøkes, den som bokorm skal bli

Storebror har flyttet inn sammen med kjæresten, og fått to små, supre karer på kjøpet.  Jeg har alltid ment at tante og onkel må være det kuleste vervet i slekta. Tanter og onkler slipper ansvaret for oppdragelse og daglig stell, og kan være med på det morsomme. Kino? Is på en helt vanlig onsdag? Turer i parken? Check, må bare hente vesken. Gråting på Kiwi? Pottetrening? Øreverk etter sengetid? Det kan skaperne deres ta seg av.

Uheldigvis er jeg veldig dårlig med barn under ti år. De er søte og sånn, men jeg vet ikke helt hvordan man skal snakke med dem. Når et lite barn ser opp på meg, vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet ikke hva man skal si, hvordan de skal løftes og hvordan de skal underholdes. Jeg vet, derimot, hvordan man leser. Der er jeg på hjemmebane.

Jeg er også flink til å lese høyt. Kanskje min vei inn rett og slett kan gå gjennom å kombinere disse to talentene? Men nå er det noen år siden sist jeg leste bøker for barn, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.  For jeg har noen krav til bøkene:

  1. Det må være gøy for meg også. Jeg vet med meg selv at hvis jeg må peke på bilder og si ”se, der er en and”, kommer høytlesningen til å vare i maks tredve sekunder.
  2. Ingen kan dø. Det er visstnok veldig bra å bruke barnebøker som utgangspunkt for samtaler med barn om vanskelig ting, men døden får foreldrene hans ta seg av. Jeg er her for is og turer i parken.
  3. Ingen kan ha det vanskelig. Ingen sinna menn eller skillsmisser. Han skal være voksen på lenge, og barn så kort, og han vil tidsnok forstå at livet noen ganger er vondt og vanskelig.
  4. Jentene må være noe mer enn pene og snille, og gutta må være mer enn tøffe og barske.

Så hva sier dere, lesere? Er det mulig å finne lesestoff som passer både for ei studine og barnehagegutt? Jeg trenger hjelp, kjære internett.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Den skal tidlig krøkes, den som bokorm skal bli

  1. T sier:

    Det spørs jo litt hva alderen på barnehagebarnet er, mest sannsynlig et sted mellom de bøkene jeg kan anbefale, kanskje. Men Tonje Glimmerdal og Jakob og Neikob er de to barnebøkene jeg kommer på i farten, som jeg er villig til å anbefale. På biblioteket vet de sikkert best.

    • piggsvin sier:

      Takk for tips? Ene nevø er i helt klart i Jakob og Neikob-alder, mens den andre er i Glimmerdal-alder, så der traff du godt. Jeg er så uvant med å spørre på biblioteket om skjønnlitteratur, men du har rett i at de helt sikkert har vært bort i flere enn meg som ikke vet helt hva hun ser etter.

  2. Lammelåret sier:

    Den var litt vrien, hmm.. hva med Roald Dahl? Han skriver for både barn og voksne.

  3. Tilbaketråkk: En bønn for ei blåbærjente | Erinaceus europaeus

Legg igjen en kommentar

