Et kongerike for en Kindle

Jeg var veldig skeptisk til Kindle, på samme måte som jeg var skeptisk til mp3-spiller, Facebook og smarttelefon. Hvorfor trenger man mp3-spiller når man uansett hører på en cd av gangen? Hvorfor trenger man Facebook når man kan kommunisere med e-post og tekstmeldinger? Hvorfor trenger man en smarttelefon når man bare trenger den til å ringe og sende meldinger med? Svaret på spørsmålene ovenfor er det samme som på svaret om man trenger Kindle: livet blir enklere. Måten vi lever på forandrer seg, og da må hjelpemidlene våre også henge med.

For meg var det to ting som var avgjørende. For det første har jeg bært meg skakk på bøker. Jeg leser flere bøker om gangen, og da sier det seg selv at det blir mye å bære på. Men med Kindlen i veska kan jeg ha med meg mange bøker uten å betale overvekt.

For det andre er bøkene litt billigere, og noen klassikere kan man til og med få gratis. Jeg leser en god del på engelsk, og da må man vente en stund om man bestiller det fra utlandet. Med Amazon er bøkene bokstavelig talt bare noen klikk unna. Jeg måtte vente på Rowlings nye bok i det som føltes som evigheter, mens ei venninne av meg leste den med en gang.

Nå er jeg også en sånn person som liker å ta i bøker og ha dem rundt meg fysisk. Men vet du hva? Det samme sa jeg om cder, og jeg har ikke savnet å ha dem rundt meg. Mindre rot, mer glede over innholdet. Så jeg er meget fornøyd med oppgraderingen, selv om det fortsatt er litt uvant å bruke den.

Hva med deg? Fornøyd med Kindle eller sverger du til bøker i sin orginale form?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Et kongerike for en Kindle

  1. Rudi sier:

    Jeg har fra starten av vært ebok-fan. Jeg har jo en viss tilknytning til fysiske bøker, og liker å ha dem i en hylle slik at folk som ser hylla kan dømme meg som person (men nettprofiler tar vel snart over det også). Men det å ha ordbok omtrent oppi boka, kunne søke etter det avsnittet jeg husker og alltid ha et bibliotek i lomma apellerer veldig til meg. Til tross for det har jeg ikke enda skaffet meg en ebokleser. Jeg har en stabel med bøker jeg vil få lest først før jeg kjøper leseren. Problemet er at stabelen bare blir større. Jaja.

    • piggsvin sier:

      Ordboka er genial!

      Jeg tenkte også en stund at jeg skulle lese ut alle papirbøkene før jeg kjøpte Kindle, men jeg kom til at den stabelen uansett kom til å vokse.

  2. Kathleen sier:

    Lesebrett! Tenk, man kan ta med seg femten bøker (eller mer!) på ferie! Ingen overvekt! Jeg er mye borte i uker av gangen, og ikke alltid på steder hvor det er enkelt å kjøpe bøker på et språk jeg kan. I hvertfall ikke bøker jeg ønsker å lese. Og så trenger man ikke bokhylle. Å, jeg elsker e-bøker. Jeg har alltid likt å lese, men bøker har jeg aldri vært særlig fan av. De tar bare plass og er stress å ha når man skal flytte.

  3. Tilbaketråkk: The Flamethrowers | Erinaceus europaeus

  4. Gitte sier:

    Jeg liker egentlig tanken på å eie lite og sette pris på de tingene man har, bruke de ofte, men samtidig bor det en ivrig samler i meg som vil stable hyllene mine full av bøker, CD-er og what not. Sakte, men sikkert begynner jeg å innse at det er ryddigere, lettere og litt mer miljøvennlig (rett og slett bedre) å ha ting digitalt.

    • piggsvin sier:

      Jeg liker også å ha masse bøker og cder rundt meg, men jeg har innsett at det ikke går i lengden. Men jeg kommer ikke til å kaste bøkene jeg allerede har kjøpt, og kommer sikkert til å kjøpe en i fysisk format nå og da. Og det er helt klart ikke miljøvennlig i lengden, så jeg prøver å fase meg over i den digitale tidsalderen.

  5. Tilbaketråkk: Kindle revisited | Erinaceus europaeus

Legg igjen en kommentar

