Boken med stor B

På videregående spurte vår nyutdannede og entusiastiske norsklærere om hvilken bok som hadde betydd mest for oss. Andre i klassen, som ville imponere vår nye lærer, valgte klassikere og hørtes veldig beleste der de fortalte at Salme ved reisens slutt hadde forandret livet deres. Jeg rullet litt med øyene innvendig og tenkte at boka som hadde betydd mest for meg, boka som åpnet bøkenes verden for meg, boka som gjorde meg sikker på at jeg ville lese resten av livet mitt, er Aurora og pappa av Anne Cath. Vestly.  Mamma leste høyt for meg, og jeg hørte på og tenkte at bøker hadde en magisk evne til å la deg leve livene du aldri fikk.

Aurora ble min lekekamerat. Aurora vokste opp i Oslo, sammen med mamma, pappa og lillebroren Sokrates Nils. Pappa var hjemme og skrev hovedoppgave om oldtidens Hellas, tok av seg Sokrates og Aurora og hadde hovedansvaret for hjemmet. Han varmet flasker, sydde kjoler av kjøkkengardinen og smurte matpakke til Auroras mamma som jobbet. Aurora reiste kanskje ikke til verdens ende, men hun utfordret Norges syn på kjønnsroller. Hun lot seg ikke vippe av pinnen av verken ekle jenter eller husmødre som syntes synd på pappaen fordi han måtte være hjemme. Aurora og hennes familie levde livene sine slik som det passet dem, uten å be om unnskyldning til noen. Jeg tenkte at når jeg ble voksen kunne jeg ha to barn og jobb. Jeg kunne bo i Oslo eller jeg kunne ta med meg familien og bo i Nord-Norge, slik som Aurora og familien gjør senere i serien fordi moren får jobb der. Jeg kunne gjøre akkurat som jeg ville. Jeg kunne bli slik som jeg hadde lyst til. Aurora ble favorittjenta mi. Anna Cath. Vestly ble heltinnen.

aurora

        (foto: Rose Fagerheim)

Døra som Vestly åpnet for meg, står nå vid åpen. Jeg har vært på teater med Abraham Lincoln, jeg har listet meg på tå sammen med Hardy-guttene og jeg har flydd i jagerfly ved siden av Bixby. Jeg har sittet i laboratoriet med Marie Curie, jeg har gått side om side med Frodo og jeg har bodd i Murboligen i Odda. Jeg har holdt Julies hånd da hun døde Italia, jeg har løpt fra slanger på landveien i India og jeg har jobbet på en gård i Sør-Afrika. Jeg har levd mange liv, jeg har kjent på andres følelser enn mine egne. Bøker har gitt meg begreper for følelser jeg har kjent men ikke helt greid å beskrive og det har gitt meg innsikt i hvordan det er å leve ulike liv enn min eget. Jeg tror at det at jeg leser har gjort meg til et bedre menneske enn jeg ville ha vært uten. Og jeg er helt sikker på at jeg aldri ville vært foruten alle de bøkene jeg har lest. De er som venner jeg ikke har snakket med på noen år; jeg vet hvor viktige de var for meg da og jeg tenker tilbake på det vi delte med et smil, selv om det tok slutt så alt for tidlig. Jeg lurer på hvor de er nå. Jeg lurer på om de fikk gjort det vi drømte om sammen for lenge siden. Reiste hun til Australia? Ble han jagerflypilot? Hva skjedde med Aurora etter at jeg lukket den siste boken? Som Lillebjørn Nilsen synger; et minne kan vel bli et vakkert savn?

En innsatt i et norsk fengsel skrev til Anne Cath. Vestly for mange år siden. Han takket henne for å ha gitt han en barndom. Jeg skulle ønske jeg hadde takket henne for å ha gitt meg en helt ny verden.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Boken med stor B

  1. Lisa Cecilia sier:

    Helt nydelig innlegg! Livene man får ta del i gjennom bøker er uerstattelige 🙂

  2. T sier:

    Det her var ikke bare utrolig fint skrevet, men så veldig sant også.

  3. accordingtojulie sier:

    Dette var veldig fint å lese. Jeg husker også bøkene om Aurora godt.

Legg igjen en kommentar

