Hvordan bli en bedre pollenallergiker

Ahh, sommer og sol, og for noe av oss pollen. Jeg er kjempeallergisk mot gresspollen, og medisiner hjelper bare litt. Det føles ut som jeg er forkjøla når det er som verst, og som hjernen min er laget av bomull på sitt beste. Det beste er selvsagt å bare holde seg inne, men med årets rekordsommer er ikke det så fristende. Her er min beste guide til å greie seg igjennom sommeren med allergi:

* Fortell venner og familie om hva problemet er. De fleste tror nok at medisiner er nok, men det stemmer ikke for alle. Gjør avtaler når dere skal være ute, som f.eks. at dere kan være ute i parken helt til du kjenner at det er nok. Så kan dere gå til et utested eller hjem til deg der det er øl i kjøleskapet.

* Forklar at du derfor må si nei til enkelte ting eller at du må se an dagsformen. De fleste setter pris på at man er ærlig og ikke finner på unnskyldninger.

* Saltvann! Jeg har brukt saltvannsspray i nesa og saltvannsdråper i øynene, og det funker som en drøm. Saltvannet vasker vekk pollen, og kan brukes oftere enn allergimedisiner.

 

* Vask ansiktet etter at du har vært ute.

* Tørk klær inne. Pollen elsker tekstiler.

* Luft lite, men godt. Til og med allergikere trenger luft. Luft noen minutter av gangen hvis du ikke har pollennett, men jeg anbefaler å kjøpe noen nett.

* Se noen gode filmer og gled deg til høsten.

Hva er dine tips til en bedre pollensesong?

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

