Kindle revisited

For to år siden skrev jeg om å ha Kindle, og jeg syntes at det uvant, men fornøyd. Jeg skrev at jeg nok kom til å savne fysiske bøker, og det gjør jeg nå også. Da jeg kjøpte meg Kindle var målet å kjøpe mindre bøker. Men som de har hjulpet meg å flytte kan bekrefte, fyller jeg fortsatt på med tunge bøker.

For jeg savner det fysiske formater. Jeg savner lyden av ryggen som knekkes, følelsen av å bla, og ha med meg ei bok i sekk og veske, som følger meg. Å se på en bok og tenke at den har vært med på noe. Den var der, jeg husker at jeg leste den, at den ble slitt, brukt, og se på bøkene på mine og tenke at de har levd, med meg, men har også fått sitt eget. Slik er det ikke med Kindle’n. Den ser akkurat likedan uansett. Den ser lik ut etter et semester i London. Den ser lik ut selv om jeg har forandret meg litt, ikke så mye, men til det bedre, etter å ha bodd i England.

Så jeg sniker meg til å kjøpe papirbøker. Jeg går inn i bruktbokbutikker og kjenner lukta av gamle bøker og vil eie dem alle sammen, men nøyer meg med ei. Jeg trasker inn i vanlige bokhandler for å se på de nyeste bøkene, optimismen som fyller hyllene, alle de som har skrevet fra hjertet og sjela og krever en plass i verden. Det gjør meg glad, det får meg til å slappe av, og en tur på amazon.com kan ikke erstatte det.

Jeg vet det er teit. Jeg vet det grenser mot uansvarlig å kjøpe papirbøker, trasse de med til flyplassen og håpe at bagasjen ikke veier for mye. Bruke penger når det er billigere på nett. Det er bare at det jeg synes det er fint med fysiske bøker.

Tiden holder på å løpe fra meg, jeg skjønner det, jeg vet at tenker slik som de holdt fast på fyllepennen eller skrivemaskinen da fremtiden tok dem igjen. Harry Potter-butikken på King’s Cross har forsøkt seg på et kompromiss; man kan kjøpe papirlapper som kan løses ut i en e-bok når man har kommet hjem. Det funker ikke, men jeg setter pris på at de forstår at folk fortsatt liker den fysiske butikken, liker alt ved det, selv om det er irrasjonelt. Jeg liker at de forstår, selv om de prøver å dytte oss i en ny retning. Riktig retning.

Til høsten skal jeg kjøpe ny bokhylle til hybelen. Det blir fint. Tiden for papirbøkene holder på å løpe fra meg, jeg vet at jeg bør gå over til å bare lese e-bøker, men jeg holder fast litt til.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Kindle revisited

  1. Synne sier:

    Å, akkurat sånn er jeg redd for at det skal bli den dagen jeg skaffer meg en Kindle! Jeg er ganske sikker på at det kommer til å skje, for det virker så umåtelig praktisk på reise, men jeg vil nok alltid være mest glad i papirbøker!

  2. piggsvin sier:

    Det er kjempepraktisk når man reiser. En annen fordel er at man kan få tak i bøker raskt, for når jeg leser så mye engelskspråklige er det fint å ikke måtte vente på at den kommer i posten.

Legg igjen en kommentar

