Glimt fra London: Here Be Dragons

I vår var jeg på utveksling ved SOAS i London, og skrev en privat blogg. Her er et av innleggene jeg skrev til glede for både nye og gamle lesere, som det pleide å stå i Donald-bladene.

Jeg fikk nok av å tenke på feministisk teori og FN, og stakk fra hybelen og bokstablene. Jeg dro til Sir John Soane’s Museum, hjemmet til en stormannsgal arkitekt. Soane lagde sitt eget museum med ting og malerier han likte og ga hele huset til staten da han døde. Man måtte slå av mobilen før man gikk inn siden Soane ikke likte mas og høye lyder, og det var deilig og rart å være i et hus der ingen tok bilder eller sendte meldinger. Hvor ofte opplever man det? Hei, jeg liker teknologi og sosiale medier gjør at jeg holde kontakt med de jeg bryr meg om, men vi har alle godt av tid hvor vi bare er. Jeg tillot meg også å more meg over herr og fru middelklasse som var på tur med sine tre små barn som SJOKK OG VANNTRO ikke var interesserte i arkitektur og interiør fra 1800-tallet. Så vandret jeg ned mot elva, og stakk på impuls innom Somerset House. Det er et galleri som huser blant annet Rubens, Goya og Gauguin, og jeg betalte 4 pund for å se Goya-utstillingen. Det var fantastisk, alt sammen. Så ruslet jeg rundt i bakgården, kjøpte en kaffe og gikk ned dit jeg egentlig var på vei. Der møtte jeg disse to:

drage

sp

Dragen passer på The City i tilfelle Westminster skulle finne på noe tull. Sfinksen minner oss alle på å ikke tulle med britene, for da stjeler de kulturskattene dine (du trenger ikke å tulle med dem en gang, du kan bare være en selvstendig stat og leve herrens glade dager helt til en lord ankommer). Det har noen ganger vært ganske brutalt her borte, men så skrur London på sjarmen og jeg smelter hver gang. Jeg blir svak i knærne. Jeg smiler fornøyd for meg selv når London hvisker sine fineste hemmeligheter i vinden. Når jeg blir rik og berømt får jeg kjøpe en leilighet her og når jeg ikke er mer får jeg donere den til byen. I testamentet skal det stå: “no mobile phones allowed”.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

