After it was done after it was over/ we were just two lovers crying on each other’s shoulder

Da jeg var på utveksling i vår, skrev jeg en tekst om London som jeg ikke publiserte. Nå tør jeg endelig å trykke på «publish».

It’s not like I believe in everlasting love, synger Laura Marling i øret mitt.  Jeg går til campus, det er endelig raske og trygge steg, ikke nølende som i starten, jeg trenger ikke kart hver dag lenger, jeg kan veien utenat. Jeg går ned bak blokka mi, opp gata jeg har døpt «Action Street», som i «Action, right this way!», men den heter egentlig Acton Street. Så går jeg forbi en «community garden» der det spirer og gror selv om det bare er februar. Jeg går forbi et tannlegekontor og møbelbutikk, før jeg haster forbi en kiosk hvor en mann utbrøt «bambino!» til en liten gutt som lo. Så krysser jeg gaten, forbi en kafe hvor innehaveren ikke smilte til meg sist jeg var innom, men jeg har ikke tid til å stoppe, jeg går forbi en park der voksne ikke kan gå uten barn og ser jeg Russell Square-parken foran campus i det fjerne. Campus er bokstavelig talt rett rundt hjørnet. Stegene mine er raske og trygge. Endelig.

Det er ikke som om jeg tror på evig kjærlighet, gjentar Marling, men med hvert steg blir jeg mer og mer forelska i London. Selv når hjemlengselen river og sliter i meg, selv når jeg lei, selv når jeg forbanner London, så forelsker jeg meg i byen som alle forteller meg er vanskelig å like. Slik som jeg ble glad i Bergen og Montreal. Og Oslo. Jeg prøvde å holde igjen, sa til meg selv at jeg skulle være her så kort og orket ikke å bli glad i ennå en by, kalle det hjem og savne det hvert sekund etterpå. Men så hvisket London hemmeligheter i øret mitt, behandlet meg som en av sine egne og da greide jeg ikke å holde igjen mer.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

